Speelgoedhandel Bart Smit deed
deze week menig kritisch voorhoofd fronsen. Op pagina 7 van de folder probeert
de speelgoedtopper een scala aan rozig, huishoudelijk geïnspireerd speeltuig
aan de vrouw te brengen. Onder de doordachte kop “Zo goed zijn als mama, dat
wil je ook!” zien we een viertal snoezige meisjeskinderen blij in de weer met
roze strijkijzertjes, plastic stofzuigers en uitgebouwde schoonmaaktrolley’s.
Mijn tuinbroek wilde afzakken,
maar dat kon niet, want ze is al jaren zoek.
Niet alleen zijn ze bij Bart Smit
van oordeel dat meisjes dol zijn op schoonmaken; men gaat er daar op de
marketing-afdeling blijkbaar van uit dat schoonmaken voor meisjes is. Blijkbaar
kwam er werkelijk niemand op het innovatieve idee om ook een jongetje achter
zo’n plastic stofzuiger te laten poseren. Of op het idee dat ook vaders
stofzuigen.
Verder blijkt men op diezelfde
marketing-afdeling ook te weten dat meisjes hun moeders wensen te imiteren. Op zich geen vergezochte gedachte, Freud
& co indachtig.
Alleen vergat men dat moeders
anno 2013 het merendeel van hun tijd besteden aan andere activiteiten dan
schoonmaken. Vrouwen, en dus ook moeders, hebben jobs. Jobs zoals accountant,
leerkracht, arbeidster, verpleegster, CEO, journalist, makelaar, ingenieur, enz.
Vrouwen komen om 18u van hun werk gerend en schuiven een pizza in de oven of
hun benen onder de tafel waarop hun partner een ovenschotel pleurt. Vrouwen
wijzen hun poetsvrouw en soms hun kinderen waar de stofzuiger staat. Vrouwen zuchten diep terwijl ze
over koekkruimels en stofnesten heen stappen. Vrouwen hebben partners, veelal
mannen, die in staat zijn een stofzuiger te bedienen. Vrouwen danken de hemel
om dienstencheques, wanneer ze zich die kunnen veroorloven.
Als er iets is wat bijna een eeuw
feministische strijd heeft bereikt, dan is het wel dat vrouwen andere doelen
kunnen en mogen nastreven dan dat van huissloof.
Is er iets fundamenteel verkeerd
aan huishoudelijke activiteiten? Uiteraard niet. Zolang die gewoon als
noodzakelijke en genderneutrale activiteiten worden beschouwd, en niet als een
soort exclusieve hobby voor vrouwen.
Ten kantore van Bart Smit was men verbouwereerd over zoveel onbegrip: "Hoewel helemaal niet zo bedoeld, kan die tekst verkeerd geïnterpreteerd worden en dat was uiteraard niet onze bedoeling, want ook wij zijn een modern bedrijf." Modern is een uiterst rekbaar begrip, zo blijkt maar weer. De reactie van speelgoedhandel Fun die in HLN mocht reageren op de
kritiek was al net zo doordacht en onderbouwd als de inhoud van de folder: "Meisjes spelen nu eenmaal graag met stofzuigers en
poetsgerief – vaak omdat ze dit mama zien doen. Het ligt in de lijn van de
natuur. Ik zie niet in waarom het verkeerd is hiermee reclame te
maken."
Het was ongeduldig afwachten tot iemand de natuur zou inroepen.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb niks tegen de natuur. Ik wandel al graag eens
in het bos en bezit zelfs een tent waarmee ik mijn gezin al eens diezelfde
natuur durf injagen. Maar wat wordt een doorsnee feministe moe en moedeloos van
dat eeuwige geëmmer over ‘de natuur’ der geslachten, ook wel eens
‘neuroseksisme’ genoemd door pientere dames als auteur Cordelia Fine.
Kinderen zijn geen kant-en-klare individuën bij hun geboorte. Er bestaat onderzoek zat dat aantoont dat de impact van socialisatie een grote
rol speelt in de ontwikkeling van het brein. Die socialisatie omvat dus ook de
manier waarop kinderen hun omgeving zien omgaan met de verschillende seksen, de
confrontatie met genderstereotypen alla ‘meisjes zijn zorgzaam’ en ‘jongens
huilen niet’. Of in dit welbepaalde geval ‘meisjes houden van schoonmaken’.
Het
heeft statistisch geen enkele waarde, maar ik geef het u welwillend mee: ik
haat schoonmaken. Hartgrondig. En ik bak er niks van. Uit een snelle rondvraag
in mijn directe vrouwelijke omgeving blijkt een gelijkaardige afkeer voor het
huishouden tout court.
Zijn onze genen in de war? Is onze natuur verminkt door jarenlange
feministische indoctrinatie? Of zou het kunnen dat er iets scheelt met de
genderbeeldvorming op de marketingafdeling van Bart Smit?
Om door te hebben dat kinderen
hun ouders als primair rolmodel beschouwen, daar hoeft men geen pedagogie voor
te hebben gestudeerd. Het ware aardig als men bijgevolg eens wilde nadenken
over de impact van rolmodellen op de ontwikkeling van kinderen, op hun
zogenaamde ‘vrije keuzes’, op hun zelfbeeld. Ik mag hopen dat het zoeken is
naar een naald in een hooiberg om een moeder te vinden die ‘goed kunnen
schoonmaken’ als het ultieme levensdoel van haar dochters beschouwt. Of zullen
we die leerplicht voor meisjes ook maar weer gewoon afschaffen?
Misschien kunnen we dan in een
adem door ook eens komaf maken met die belachelijke gewoonte om jongens aan te praten dat ze wapens, raketten,
jeeps en klopboren nodig hebben om zich op viriele wijze door het leven te
slaan. Maar hen wel bijbrengen dat het prima is om achter een stofzuiger door je kamer te hobbelen met een
roze schort aan, terwijl je zusje spijkers in een plankje klopt of een dinosaurus
in een helicopter probeert te proppen.
Onze kinderen zullen ons dankbaar
zijn.
raak !
BeantwoordenVerwijderenen heb je de reclame voor mama's preventiewinkel van KBC al gezien ?
Op mij komt die Bart Smit club vooral over als hopeloos naïef. Ze lijken echt heel verbaasd te zijn!
BeantwoordenVerwijderen